vrijdag 15 januari 2016

Intern of Extern?

Als organisatie heeft u grote zorg voor uw medewerkers. U bent er heel erg bij gebaat als zij vrolijk en enthousiast naar het werk komen. Denk aan productiviteit, betrokkenheid en motivatie.
U stelt dan ook hoge eisen aan uw organisatie, als het gaat om het welzijn van uw werknemers.
U heeft zelfs een Vertrouwenspersoon aangewezen; een collega die empatisch is en nog best wat tijd over heeft, naast de reguliere werkzaamheden. Fijn! Daar kan iedereen terecht die vindt dat zijn of haar functioneren niet meer optimaal kan zijn. Of dit nu komt door de collega's of leidinggevende of door privé-beslommeringen; alles kan besproken worden met deze Vertrouwenspersoon.

Maar zeg nou zelf: gaat u uw ziel blootleggen bij een collega? Weet u zeker dat deze zich niet, per ongeluk, zal verspreken in de kantine? Loopt u frank en vrij het vertrouwens-kantoor in?
Dat bedoel ik....
En die collega? Wil deze echt alle sores weten? Blijft hij/zij open kijken naar die 'dwarsliggende' leidinggevende? Heeft hij/zij echt tijd over om rustig te luisteren?

De zorg is goed bedoeld, de uitvoering kan oprechter.
Als Externe Vertrouwenspersoon heb ik de ervaring dat onafhankelijkheid heel belangrijk is wanneer iemand in de knoop zit met het werk. Of dit nu gaat om overbelasting, verstoorde werk-verhouding, privé situaties of zelfs ontslag; een neutrale kijk op de situatie helpt om verheldering te krijgen.
Als Externe Vertrouwenspersoon kan ik open communiceren, zeggen wat ik zie en wijzen op eigen inzet om verandering te creeeren. Ik durf meer dan een eigen collega. Ik ben geen bedreiging. Ik kan lucht in het verhaal brengen.

Ja....ik kost meer dan de eigen werknemer. Die doet het er tenslotte 'even bij'. Is dat ook zo?
Hoe staat het met -minimaal- een uur geen eigen werkzaamheden uit kunnen voeren? De geestelijke belasting? Het 'even moeten bijkomen van een heftig gesprek'? Ook dat kost heel veel. Wat levert mijn factuur op? Snel inzicht in de situatie, voor beide partijen, minder ziekte meldingen, grotere motivatie en relativering in het ontstane conflict. 
U kunt mij betalen van de gespaarde extra personeelskosten.... 
Dus kost ik niet meer dan uw interne Vertrouwenspersoon!
Ik lever zelfs geld op, want uw interne Vertrouwenspersoon kan zijn/haar werkzaamheden voortzetten en wordt niet meer onderbroken door een melder.
Hoe goedkoop kan de keuze voor een Externe Vertrouwenspersoon zijn?

https://youtu.be/k-80GH1BtZ4

Inge Buijs-Krebaum
IK©©
www.IKcc.services

Geen opmerkingen:

Een reactie posten