maandag 21 maart 2016

Iedereen beter

Als Vertrouwenspersoon hoor ik nogal eens wat. 
Het zijn vaak vragen, maar ook veel persoonlijke verhalen. Verhalen die je niet even in de organisatie neer wil leggen. Verhalen die zo diep gaan, dat je niet weet wie je daarin kan vertrouwen. Zeker in deze tijd. Waarin organisaties snel veranderen. Waarin je regelmatig een andere leidinggevende krijgt. Waarin de collega's en jij schuiven, van team naar team. Waarin je je onzeker voelt, over vertrouwen en jouw baan.
Daarom is een externe bron zo welkom. Iemand die niets van je hoeft. Iemand waarbij het werk niet de boventoon voert. Iemand waar je jouw verhaal aan kwijt kunt, zonder dat je over gevolgen na hoeft te denken.
Waarom zou je deze externe Vertrouwenspersoon in willen schakelen? Omdat het niet lekker loopt. Omdat je niet functioneert zoals je zou willen. Omdat je je niet ziek wilt melden. Maar vooral omdat je je hart eens wilt luchten.
Waarom kiest een organisatie voor een externe Vertrouwenspersoon?
Om de onafhankelijkheid te garanderen. Om de meldingen zuiver te benaderen. En om er zelf beter van te worden. Ziekmeldingen kunnen voorkomen worden, situaties opgelost en de productiviteit verbeterd. 
De werkgever hoeft de persoonlijke verhalen niet te kennen om toch goede zorg te verlenen. De werkgever is gebaat bij het vertrouwen van de werknemers. Het vertrouwen in de organisatie en het vertrouwen in de werkomgeving. 

En voor dat vertrouwen ben ik er. De melder belt mij en we gaan op zoek naar een uitkomst. Een uitkomst die de melder zelf aan kan en die de werkgever kan garanderen. Soms een kleine stap, een enkele keer een signaal. Maar altijd een roep om opluchting. Opluchting omdat er geluisterd wordt, begrip getoond en een handvat aangereikt. Opluchting omdat het gesprek (weer) op gang komt. Of omdat er weer gesproken kan worden, met elkaar. Vaak ook opluchting omdat men het niet allemaal zelf hoeft te doen, het lastige verhaal kwijt kan.
Opluchting ook bij de werkgever. Een kleine, maar belangrijke inzet om ziekmeldingen te voorkomen. Een teamlid, die weer volop functioneert. En personeel wat weer blij naar het werk komt.
Zo zie je maar; een kleine toevoeging, aan de organisatie, kan veel opleveren. Voor zowel mens als de organisatie. Ik zeg niet voor niets:

VAN MIJN WERK WORDT IEDEREEN BETER.

IKcc voor mens en organisatie.

 




maandag 7 maart 2016

Link

Het verhaal is verteld. De reden waarom mijn hulp is ingeroepen, duidelijk. De te nemen stappen zijn besproken. Het lijkt klaar.
Toch hangt er iets tussen ons in. Twee vragende ogen staren mij aan, in de stilte. Ik zoek naar een link. Een link die er niet is. Geen, in blauw, geschreven regel met een streep eronder. Geen mogelijkheid om er op te klikken en het verhaal popt op. Geen digitaal dossier, wat snel te openen is. Geen mond die vanzelf begint te praten. Hier zou het kunnen stoppen. 
Als ik die vragende ogen niet zou zien en de hangende schouders zou ontkennen, dan nog heb ik mijn werk goed gedaan. De vertrouwenspersoon heeft geluisterd, gezocht naar de mogelijkheid en de gang van zaken besproken. De melder kan weer door.
Ergens roept mijn eigenwijze, grijze 'ik' mij hard in de oren. Er is meer! Dit kon de melder ook best zelf bedenken. Waarom nu dan niet? Waarom dan toch die vertrouwenspersoon erbij? Dit zo afhandelen zou te makkelijk zijn. Toch op zoek naar die link...
Ik begin maar over mezelf. Mijn achtergrond. Waarom ik dit werk doe. Dat ik blij ben met mijn onafhankelijkheid en, tenslotte, over mijn kinderen. Dat ik ze net zo leuk vind als lastig. Dat ik van ze houd, maar ook uitzie naar een moment alleen. En daar verandert de vraag in de ogen tegenover mij. De blik wordt donker en vertwijfeld. In een digitaal stuk begint hier de blauwe zin met een streep eronder...
Ik geef de juiste klik, door de juiste vraag te stellen. En daar begint het verhaal. Een half uur lang hoef ik niets te zeggen. Een half uur lang verwonder ik me over de melder tegenover mij. Een half uur lang sta ik niet op om het licht, in de schemerende kamer, aan te doen. Een half uur lang wil ik dit niet onderbreken.
Ik ben onder de indruk van de melder, van het verhaal en van het vertrouwen wat ik krijg. Dit is allang geen gesprek meer tussen een melder en de vertrouwenspersoon. Dit is een gesprek tussen twee ouders, waarvan er eentje toevallig een vertrouwenspersoon is. Ik schiet heen en weer tussen mijn persoonlijke inbreng en mijn professionele benadering. De moeder in mij wil troosten en zorgen. De professional luistert, geeft advies en stelt heel veel vragen. Het is een lang, indringend gesprek. Voor beiden.
Af en toe schiet het door mijn hoofd dat ik wel erg ver ga, in dit gesprek. Ik zit in het grijze gebied van de vertrouwenspersoon. Dat gebied waar geen grens op zit. Alles heeft te maken met het goed of niet kunnen functioneren van mijn melder. Als dit verhaal blijft liggen kan de melder wel weer even door met het werk, maar de vraag is; hoe lang? Mijn intuïtie, in het begin, was goed. Het advies was het juiste. Nu pas weet ik waarom. Nu pas heb ik de noodzaak gehoord. Nu is er de bevestiging van het nut van het grijze gebied.
Een volgende keer, als ik merk dat er iets blijft hangen in een gesprek, ga ik met volle overtuiging weer op zoek naar die link. Probeer ik te zoeken waar ik op moet klikken om het achterliggende verhaal te ontdekken. Pas dan help ik mijn melder niet alleen door, maar vooral ook verder.

www.IKcc.services

maandag 29 februari 2016

Oude bomen

De tuin wordt veranderd. Daarvoor zal mijn oude vertrouwde boom moeten verkassen. Hij mag niet weg. Daarvoor heeft 'ie een te vertrouwde plek in de tuin. Daarvoor heeft 'ie teveel functies gehad. Als grote ontvanger van nieuwe vogellevens, als schaduwgever in een hete zomer. Als fietsenstandaard zelfs, als de kinderen te lui waren om deze in de garage te zetten. De kinderen hebben er in geklommen, er tegenaan gezeten en versiersels in gehangen. Ik heb vaak onder het bladerdak gezeten om een boek te lezen. Na een drukke zomer vielen zijn bladeren, van vermoeidheid. Toonde zijn kale pracht met een sneeuw-dek. En veerde, keer op keer, terug in de lente. En nu zullen we deze sterke boom gaan verplaatsen. Eerst het juiste moment uitkiezen. Wel wat aangepast aan onze haast. Als dat maar goed gaat. Extra zorg zullen we hem geven. Een beetje aandacht meer voor het bomen-welzijn. Goed letten op zijn vitaliteit en, af en toe, eens kloppen op zijn bast. Dan gaat het vast wel lukken. 
De kleine struiken en de losstaande bakken kan ik schuiven en daar ingraven waar ik ze wil zien staan. Die zijn wel gewend aan een nieuw plekje, op zijn tijd.
Het komt wel goed met deze tuin.
Maar wat als je zo'n oude boom bent, in een organisatie?
Dit gaat prima, zolang er niets verandert. Je voert uit, geeft wat extra's en iedereen kan op je rekenen. Je bent zo vertrouwd met de functie, dat een beetje meer niet erg is. Even inspringen? Altijd leuk. Even wat aandacht aan de collega of cliënt? Als vanzelfsprekend. Je bent erg gehecht aan deze plek. Je weet wat er van je wordt verwacht en men weet wat ze van jou kunnen verwachten. Maar kom niet aan met een nieuwe naam voor de functie. Begin niet over een andere locatie. En heb het vooral niet over verrijking van de werkzaamheden...
Dat kun je toch niet meer aan? Hoe moet je dat allemaal nog leren? Waarom is het niet goed, wat je nu doet? Zijn ze nou helemaal raar! 
Je wint informatie in en zoekt medestanders. Vraagt her en der om raad. Je wilt niet en toch moet je. Je staat met de rug tegen de muur. Je bedenkt wat er allemaal fout kan gaan en hoe erg je de verandering zult vinden. Je hebt geen positief gevoel over wat er gaat komen. Ziet geen enkele leuke stap in de goede richting. Jouw wortels worden doorgehakt. Dat kan nooit goed komen.
Wat extra aandacht doet je goed. Vragen hoe jij mee kan denken over de verandering geeft je vertrouwen. Meebeslissen over de nieuwe regels en taken maakt je verbonden. Al wat aarde loswoelen rond jouw wortels geeft je wat lucht. Een dagje op de nieuwe locatie kennismaken geeft je plezier. En vooruit; je neemt jouw versleten stoel mee en dat -eigenlijk- lelijke schilderij. Je stapt binnen met een glimlach en wat oude aarde onder jouw schoenen. De wortels die geen dienst meer deden laat je achter. Daar waar nog energie in zat, neem je mee. Het blijft moeilijk om te verkassen, maar de extra aandacht en begrip doen je goed. Het hechten wordt wat minder, waardoor je je flexibeler op kan stellen. De organisatie zorgt zo goed als mogelijk voor je. Jij kunt je voor de organisatie blijven inzetten. Verandering vraagt om geven en nemen. Om zorgen voor elkaar. Verandering is opnieuw tot bloei komen. 

donderdag 18 februari 2016

Wat als...?

Overname, reorganisatie, fusie, dreigend faillissement. De kranten staan er vol mee. Maar wat als de naam van jouw organisatie hier tussen staat?
Vertwijfeling, angst, onrust, onzekerheid, zelf-onderschatting... en nog veel meer schiet er door je heen. Bijna alle emoties jagen door jouw lijf. Bijna alle, want blijdschap zit hier niet bij.
Waar kun je terecht? Al jouw collega's zitten in hetzelfde schuitje. Wie, in de organisatie kan er naar je luisteren? Het liefst iemand die dit alles niet raakt. Waarschijnlijk zit deze op top-niveau en die wil je nu niet onder ogen komen.
Wie, in de organisatie heeft er zorg voor deze werknemers? En dan geen sociaal plan of 'begeleiding naar ander werk'. Dat is wel te lezen op het interne net. Dat is bedoeld om je weg te krijgen. Dat wil je nu niet horen.
Heeft de organisatie oog voor deze werknemers? De onzekerheid brengt spanning met zich mee. De spanning zorgt voor minder productiviteit. Hoeveel tijd gaat er verloren aan steun zoeken bij elkaar, keer op keer. Steun. Wordt dat geboden door de organisatie? En wie zou dat moeten doen? Iemand die ook op straat komt te staan? Iemand die ook mee zou willen huilen? Iemand die ook diezelfde steun nodig heeft? Een lastig onderwerp voor een organisatie in onzekerheid. Voor die last kan de organisatie een Externe Vertrouwenspersoon inschakelen. Een onafhankelijk luisterend oor. Een neutrale partij. Die een enkel belang heeft; het welzijn van de werknemer. 
Die werknemer wil zich echt wel blijven inzetten voor de organisatie. Die werknemer weet alleen niet hoe. Het eigen belang weegt zwaar. De balans is zoek. 
Tot aan de daadwerkelijke fusie of andere grote ingreep, wil elke organisatie goed blijven opereren. Hierbij zijn de werknemers van het grootste belang. Zorg en aandacht is hiervoor het belangrijkste instrument. Externe hulp is de beste aanvulling.
Mijn ervaring is dat ik, als Externe Vertrouwenspersoon, rust breng in de onrust. Hiermee wordt de negatieve lading omgezet naar realisme, waardoor de werknemer de situatie kan overzien. Er zijn minder ziekmeldingen, constante productiviteit en opluchting. Opluchting omdat men gehoord wordt. Omdat men mag voelen en denken wat men voelt en denkt. Begeleiding bij dit proces levert veel op voor een organisatie en nog meer voor de mens, in die organisatie.
Wat zou het fijn zijn voor de werknemers van Vodafone, Ziggo, Maxwell, Nuon, Makro,
TSN- thuiszorg en al die andere organisaties als ze bij iemand zoals ik, terecht zouden kunnen. Voor de werknemers van V&D is dit helaas een gepasseerd station, maar voor de leveranciers van dit concern is er nog een mogelijkheid.
Werknemers zijn het levende kapitaal van de organisatie. Zij leveren het rendement op. Uw geld geeft u ook in beheer van een externe partij, de bank.
Geef uw levend kapitaal in handen van een externe partij, die de zorg hiervoor uit handen neemt. Gun uzelf rust in een hectische tijd en gun uw werknemer de rust om zich voor u in te kunnen blijven zetten.
Ik wens iedereen, in deze situatie, veel sterkte en wijsheid toe.

dinsdag 9 februari 2016

Het is wat je er zelf van maakt

Het is carnaval. Dochterlief schmink ik tot Ninja Turtle. Het is de 3e dag op rij dat ze uit gaat. Ze gaat samen met een andere Turtle en de dames hebben er zin in. Het stormt en het regent, maar niets houdt het plezier tegen.
Het is 3.00 uur. Ze zal zo wel thuis komen en ik draai me nog eens om. Het is 4.00 uur en ze is niet thuis. De kroegen zijn al gesloten en het stormt enorm.
Ik draai me niet meer om. Het wordt later, of vroeger; het is maar hoe je het bekijkt. Ik kijk op het scherm van mijn telefoon. Geen bericht...
Dan maar een app-je of alles oké is. Ik weet het, ze heeft er een hekel aan als ik haar berichten stuur als ze uit gaat, maar ik kan mij niet bedwingen. Ik bedenk hoeveel alcohol je in kan nemen in, pak weg, 5 uurtjes en hoeveel vreemde snuiters er rondlopen.
Nog geen blauwe vinkjes...
De storm woedt niet alleen buiten, de ongerustheid raast door m'n hele lijf. Ik bedenk dat er heel wat kan gebeuren op het stukje vanaf het huis van haar vriendin, tot thuis. Ik vraag me af welke straat ze door zal gaan. Waar ik straks moet gaan zoeken. Een beetje wankel door de drank, fietst ze vast niet stevig door de storm. Ze zal toch niet ergens liggen? In de regen, op straat?
Het wordt nog erger voor haar; ik bel...
Na zes keer de voicemail te horen staak ik dit. En controleer de vinkjes.
Ik zit rechtop, Nu.nl heeft niets nieuws meer te melden en FaceBook ligt op één oor.
Dan hoor ik iets. Bonken op de poort. O nee; is dat kind weer haar sleutels kwijt en waarschijnlijk ook haar telefoon. Of het lukt niet om het sleutelgat te vinden. Een hoop gerammel aan de deur. Ik spring mijn bed uit, doe mijn badjas aan en storm de trap af. Het is toch wat met dat kind; én maar uitgaan én maar drinken én maar geen rekening houden met mij. Ik pak de sleutels, open de deur en stamp de hoek om.
En daar kijk ik in het vrolijke gezicht, met een mooie lach, van een jongen met een rare muts op zijn hoofd. Hij heeft mijn, overigens vrij nuchtere, dochter thuisgebracht. Ik steek mijn hand op en zorg dat ik vlug weer boven kom. Mezelf streng toesprekend val ik in slaap.

Regelmatig spreek ik een melder die last heeft van de eigen ideeën. Net als mijn zelf gecreëerde denkbeelden zitten deze vast en zijn niet meer te bewegen tot andere gedachten. Het werk wordt er niet leuker op en is bijna niet meer op te brengen. Niets gaat goed en de zenuwen vieren hoogtij. De laatste strohalm wordt aangepakt; het inschakelen van de Vertrouwenspersoon. In het gesprek zie ik uiteindelijk een glimlach verschijnen, bij het bewust worden van het spook. Op dat moment ziet de melder een eigen jongen met een rare muts. Vanaf dat moment zal de rust terug gaan keren en kan een situatie gaan veranderen. Mijn melder wordt milder en kan, stap voor stap, aan de slag gaan met de onstane situatie, de betrokken mensen en de zelf gecreëerde denkbeelden.

Dankjewel jongen met je mooie lach en rare muts, voor het laten zien van mijn innerlijke spook.

maandag 25 januari 2016

Zakdoekje erbij?

Ik hoor het aan de stem... Emotie. Dat kan nog van alles zijn.
Ik word gebeld uit boosheid, verdriet, frustratie en nooit uit vreugde. Dát komt pas later, als alles weer lekker loopt.
Maar eerst door de achtbaan van emoties heen. Als ik kom aanlopen zie ik het al. De melder staat te briesen of te trillen. Mijn houding pas ik aan.
Bij 'de boze' stap ik kordaat op diegene af en geef een krachtige hand: 'aan mij heb je wat'. Bij het verdriet duurt het iets langer voordat ik er ben. Er moet eerst nog even adem gehaald kunnen worden. Dan geef ik een hand met een bemoedigende zachte druk: 'bij mij ben je veilig'.
Ik krijg een lading woede toegesmeten of een klein verhaal verteld...
En toch komt het op hetzelfde neer. In alle gevallen heeft de melder bepaald dat het zo niet langer kan. En terecht! En daarvoor ben ik er.
We lachen tijdens het gesprek. Dat geeft wat lucht. Er wordt gezwegen als de emoties te heftig worden. Dat geeft wat rust. En ik luister. Dat geeft wat structuur. Er wordt gehuild. Dan geef ik een zakdoekje...

Schuchter wordt het aangepakt. Er wordt in gesnotterd of een traan mee geveegd. Het wordt verfrommeld of versnipperd. Soms een stukje tafel mee afgeveegd. Er wordt naar gestaard en men legt het opzij.
Ik heb de juiste zakdoek gevonden. Zacht en toch stevig. Klein gevouwen; groot van nut. Voor deze belangrijke taak zoek je een goede kwaliteit. Het moet wat tranen kunnen vangen. Het moet tegen wat gefriemel kunnen. En verfromfraaid mag het geen viezig propje zijn. Tegen boosheid mag het wat weerstand geven. Een goede zakdoek bewijst zijn waarde.
Ik heb de pakjes overal zitten. In mijn tas, in mijn jaszak, bij mijn laptop. Alles waar ik maar een pakje in kwijt kan, daar stop ik er één in. Ik moet er ook snel bij kunnen. Bij voorbaat op tafel is geen optie. Ik ben discreet. 
Zónder kan ik niet. Het is mijn kleine houvast in het gesprek. Het is de afleiding voor de melder. Het is de voortgang van het proces. Een simpel papiertje met een groot effect.




www.ikcc.services
www.kleenex.com



vrijdag 15 januari 2016

Intern of Extern?

Als organisatie heeft u grote zorg voor uw medewerkers. U bent er heel erg bij gebaat als zij vrolijk en enthousiast naar het werk komen. Denk aan productiviteit, betrokkenheid en motivatie.
U stelt dan ook hoge eisen aan uw organisatie, als het gaat om het welzijn van uw werknemers.
U heeft zelfs een Vertrouwenspersoon aangewezen; een collega die empatisch is en nog best wat tijd over heeft, naast de reguliere werkzaamheden. Fijn! Daar kan iedereen terecht die vindt dat zijn of haar functioneren niet meer optimaal kan zijn. Of dit nu komt door de collega's of leidinggevende of door privé-beslommeringen; alles kan besproken worden met deze Vertrouwenspersoon.

Maar zeg nou zelf: gaat u uw ziel blootleggen bij een collega? Weet u zeker dat deze zich niet, per ongeluk, zal verspreken in de kantine? Loopt u frank en vrij het vertrouwens-kantoor in?
Dat bedoel ik....
En die collega? Wil deze echt alle sores weten? Blijft hij/zij open kijken naar die 'dwarsliggende' leidinggevende? Heeft hij/zij echt tijd over om rustig te luisteren?

De zorg is goed bedoeld, de uitvoering kan oprechter.
Als Externe Vertrouwenspersoon heb ik de ervaring dat onafhankelijkheid heel belangrijk is wanneer iemand in de knoop zit met het werk. Of dit nu gaat om overbelasting, verstoorde werk-verhouding, privé situaties of zelfs ontslag; een neutrale kijk op de situatie helpt om verheldering te krijgen.
Als Externe Vertrouwenspersoon kan ik open communiceren, zeggen wat ik zie en wijzen op eigen inzet om verandering te creeeren. Ik durf meer dan een eigen collega. Ik ben geen bedreiging. Ik kan lucht in het verhaal brengen.

Ja....ik kost meer dan de eigen werknemer. Die doet het er tenslotte 'even bij'. Is dat ook zo?
Hoe staat het met -minimaal- een uur geen eigen werkzaamheden uit kunnen voeren? De geestelijke belasting? Het 'even moeten bijkomen van een heftig gesprek'? Ook dat kost heel veel. Wat levert mijn factuur op? Snel inzicht in de situatie, voor beide partijen, minder ziekte meldingen, grotere motivatie en relativering in het ontstane conflict. 
U kunt mij betalen van de gespaarde extra personeelskosten.... 
Dus kost ik niet meer dan uw interne Vertrouwenspersoon!
Ik lever zelfs geld op, want uw interne Vertrouwenspersoon kan zijn/haar werkzaamheden voortzetten en wordt niet meer onderbroken door een melder.
Hoe goedkoop kan de keuze voor een Externe Vertrouwenspersoon zijn?

https://youtu.be/k-80GH1BtZ4

Inge Buijs-Krebaum
IK©©
www.IKcc.services